ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Специјални сервиси 06/06/2019

ДРОБЊАК: СОЛИДАН НАПРЕДАК У ИЗУЧАВАЊУ РУСКОГ У ШКОЛАМА

 

Радује да је интересовање код младих људи у порасту, и то из више разлога. Прво, промијенила се улога Русије на свјетској политичкој сцени, имају харизматичног предсједника. Друго, у ери интернета руска култура је далеко само један клик мишем. И, коначно, сами Руси су почели озбиљније да раде на популаризацији свог језика, каже Дробњакова

 

БИЈЕЉИНА, 6. ЈУНА /СРНА/ - У Републици Српској руски језик се још недовољно изучава, али је посљедње четири године, ипак, остварен солидан напредак на "отварању врата" овом предмету у школама, изјавила је Срни професор руског језика у бијељинској Гимназији Рада Дробњак.

Поводом Дана руског језика, који се обиљежава данас на дан рођења великог књижевника Александра Пушкина, творца савременог руског језика, Дробњакова је подсјетила да је у Пушкиново вријеме племство говорило француски, а обичан кмет руски.

"Онда је Пушкин народни говор увео као основу стандардног, радио је све што је и Вук Караџић код нас", додала је Дробњакова.

РУСКОЈ КУЛТУРИ ПРИВРЖЕНИЈИ У ХЕРЦЕГОВИНИ

Чињеница је, истакла је она, да је руски језик у посљедње три деценије у Србији и Републици Српској потпуно деградиран и маргинализован, у школама се готово уопште није изучавао, а тек у посљедњој деценији се поново уводи као други страни језик, нажалост, углавном у сеоским школама које ионако имају проблема са малим бројем ученика и слабом опремљеношћу.

Дробњакова је напоменула да је крајем марта у Бањалуци одржан округли сто о теми "Статус и перспектива руског језика у Републици Српској" на којем је са колегама указала на потребу одређивања савјетника за руски језик при Републичком педагошком заводу, као што постоје савјетници за енглески, њемачки језик и било који други школски предмет.

"Савјетници су неопходни да би се обезбиједила уравнотеженост у критеријумима оцјењивања ученика, избору уџбеника, организацији такмичења из руског језика", појаснила је она.

Директор Завода објаснио је том приликом да се, према Закону, савјетник одређује само за оне предмете које у држави предаје више од 300 наставника, а руски језик у цијелој Републици Српској, како је навела, предаје тек нешто више од 50 наставника, што, ако се помножи са наставничком нормом, јасно говори да је руски језик у школама заступљен у запрепашћујуће малој мјери.

"Морам признати да је у посљедње четири године, ипак, направљен солидан напредак у `отварању врата` руском језику у школама. Уведено је такмичење из руског језика, и то до републичког нивоа, а прије тога је посљедњи пут одржано 1990. године", истакла је Дробњакова.

Она је додала да је у средњим школама и гимназијама дозвољено организовање наставе руског језика за мање групе ученика, чак и за групе од најмање три ученика, што раније није био случај.

Управо овај "гест" Републичког педагошког завода вратио је руски језик у бијељинску Гимназију "Филип Вишњић", па је тако Гимназија једина школа у граду у којој се руски језик уопште изучава.

"Ни у једној бијељинској основној школи не постоји ниједан једини час руског језика. Најближа основна школа у којој се учи руски језик је у Главичицама", навела је Дробњакова.

Према њеним ријечима, ситуација у осталим градовима у овом дијелу Републике Српске је нешто повољнија по руски језик, који се учи у Зворнику, Милићима, Власеници, Шековицима, на Сокоцу...

Она је истакла да су руској култури приврженији у Херцеговини, гдје је нешто боља ситуација у школама, док се у Добоју и мјестима која гравитирају Бањалуци учи тек у понекој сеоској школи.

"Мислим да је овакав статус руског језика резултат пуких предрасуда. Наш народ се руског језика одрекао кад и комунизма и не престаје да повезује језик са друштвеним уређењем, што је потпуно бесмислено. Комунизам је у Русији опстао мање од вијека, а историја руског језика сеже много раније", рекла је Дробњакова.

Дробњакова каже да се често сусреће и са коментарима типа - "Коме треба руски језик, то је исто као и српски", те додаје да срећом, постоји и велики број поштовалаца руске културе.

ЗАИНТЕРЕСОВАНОСТ ЗА РУСКИ ЈЕЗИК ДАЛЕКО ВЕЋА ОД СТАТИСТИЧКИХ ПОКАЗАТЕЉА

Дробњакова је навела да из готово свакодневне комуникације са ученицима који не уче руски језик закључује да је интересовање далеко веће од оног што показује статистика и стање у школама.

"Радује да је интересовање код младих људи у порасту, а мислим да је више фактора утицало на то. Прво, промијенила се улога Русије на свјетској политичкој сцени, имају харизматичног предсједника, и то неминовно привлачи пажњу тинејџерима. Затим, у ери интернета руска култура нам је далеко само један клик мишем. И, коначно, сами Руси су почели озбиљније да раде на популаризацији руског језика, па тако имамо и привлачније уџбенике, и можемо да пратимо руске серије на телевизији, `Маша и медвјед` су освојили симпатије свих узраста. Ријечју, руска култура нам је данас доступна, а то није био слуцај у претходним деценијама", објаснила је Дробњакова.

Када је ријеч о мотивације ученика који већ уче руски језик, стварно је најважнија улога професора или наставника.

"Дјеца инстинктивно осјете ко ради срцем, а ко само за плату. Љубав професора према руском језику и руској култури обавезно се пренесе и на дјецу", истакла је Дробњакова.

АЛЕКСЕЈ ДОШАО ИЗ ЈЕКАТЕРИНБУРГА У БИЈЕЉИНУ У ОКВИРУ РАЗМЈЕНЕ УЧЕНИКА

Седамнаестогодишњи Алексеј Бобков из Јекатеринбурга годину дана похађа Гимназију у Бијељини гдје је на размјени ученика путем организације АФС, чије је сједиште у БиХ у Сарајеву.

Бобков је Срни на српском језику, који је научио, рекао да је заступљеност руског језика у БиХ веома мала у односу на могућност предавања и ширења руске културе.

"Али, све то не зависи од професора које предају руски језик у школама и универзитетама, него од министарстава и од мишљења људи. Јер, ако ћемо бити искрени, већина омладине одлази у Њемачку и Француску и њима је битније да уче њемачки или француски", рекао је Бобков.

Он је нагласио да његови вршњаци желе да уче руски језик као други страни језик, али због тога што нису учили руски у основној школи, немају права да уче руски у средњој школи.

"У нашој гимназији има само 30 ђака који уче руски, али ипак они су посебни и доказују то путем представа и приредби", навео је Бобков.

Он каже да му је година у Републици Српској прошла веома брзо.

"Баш ми је жао да морам отићи за мјесец дана. За све ово вријеме упознао сам много интересантних људи. И заправо, не знам како ћу без њих. Сви смо постали једна велика породица, које ћу се сјећати још дуго", истакао је Бобков.