ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Друштво18/09/2019

ПРИЈЕ 80 ГОДИНА СТИГАО ПРВИ ВОЗ

 

ФОЧА, 18. СЕПТЕМБРА /СРНА/ - У Фочу је прије тачно 80 година стигао први воз пругом уског колосијека која је на данашњи дан свечано отворена за саобраћај.

 

Музеј Старе Херцеговине је на својој страници на друштвеној мрежи "Фејсбук" објавио фотографије изградње и свечаног отварања пруге која је постојала до 22. маја 1977. године, када је укинута.

За вријеме Краљевине Југославије, у јануару 1936. године, почела је градња пруге уског колосијека од Устипраче преко Горажда и Устиколине до Фоче, дужине 42 километра.

То је био крак који се у Устипрачи одвајао од пруге Ужице-Сарајево, наводе из фочанског Музеја.

Свечаном отворању пруге 17. септембра 1939. године присустовали су изасланик краља Петра Другог генерал Михаило Михаиловић, министар саобраћаја Никола Бешлић, министар шума и рудника Џафер Куленовић, министар за физичко васпитање народа Јеврем Томић и низ других високих чиновника који су у Фочу стигли свечаним возом из Београда.

Колико је изградња ове пруга била значајна за ове крајеве, свједочи и масовно присуство локалног становништа на дочеку свечаног воза, подсјећају из Музеја Старе Херцеговине.

Градња пруге Устипрача-Фоча био је врло озбиљан технички подухват, уз различиту механизацију ангажовано је и око 4.000 радника.

Због геоморфолошких услова грађене су подзиде, потпорни зидови, мостови на седмом и седамнaестом километру, као и два вијадукта дужине 200 и 160 метара.

Пруга се градила у пет дионица и на дан отварања цијена њене градње износила је 190 милиона тадашњих динара.

Веће жељезничке станице са пратећом инфраструктуром изграђене су у Горажду и Фочи.

У плану је било да се та пруга продужи од Фоче кроз клисуру Сутјеске, прeко Гацка и Билеће даље према мору.

Уз овај план, који је био веома тежак и скуп за реализацију, прије свега због тешког терена и уске клисуре Сутјеске, разрађиван је и други пројекат који је лакши и јефтинији за градњу.

Према другом пројекту пруга би се наставила даље уз Дрину до Шћепан Поља с циљем заобилажења клисуре Сутјеске.