ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Друштво20/01/2020

ЗАКОН О СЛОБОДИ ВЈЕРОИСПОВИЈЕСTИ МОЖЕ БИТИ ПРИМИЈЕЊЕН САМО НАСИЛНО

 

БАЊАЛУКА, 20. ЈАНУАРА /СРНА/ - Професор Православног богословског факултета Универзитета у Београду Богољуб Шијаковић сматра да Закон о слободи вјероисповијести у Црној Гори може бити примијењен само насилно, те да је дијалог који ових дана помиње црногорска власт требало водити много раније.

 

Шијаковић је напоменуо да дијалог није магична ријеч којом се може тек тако ријешити проблем, него га је као обавезу требало водити прије него што је Закон донесен.

"Сада се говори да ће се дијалог водити о томе како ће се закон примјењивати. Дакле, донесете закон који суспендује елементарна права, а онда кажете ономе којег ће тај закон погодити и обесправити да сте спремни да са њим водите дијалог како да му отмете имовину", рекао је Шијаковић вечерас за РTРС.

Он је оцијенио да нема великог значаја ко у име СПЦ преговара са Владом Црне Горе, јер свака епархија СПЦ је пуноћа цркве и њена структура је таква да није од пресудног значаја ко ће преговарати у њено име.

Шијаковић каже да треба препустити СПЦ да она сама утврди начине на које ће поступити, те да је сасвим сигурно да ће Синод и Патријаршија апсолутно бити укључени у све радње које ће се у том погледу обављати.

Он је оцијенио да спорни закон не поштује ниједно начело вјерске слободе, нити слободу вјероисповиједања, него на бесправан начин атакује на црквену имовину.

"Овај закон не поштује ни начело неутралности државе, јер је власт Црне Горе и те како инволвирана у вјерска права и слободе", рекао је Шијаковић.

Он каже да је изненађен бројношћу и упорношћу вјерника и народа да одбрани своје светиње, те оцјењује да то, с друге стране и није изненађење, јер представља реакцију на многе ствари које су се догађале у Црној Гори, а сада су се искристалисале на примјеру цркве.

"Дошло је до тога да се овим законом покушава народу одузети његова душа, његово суштинско језгро, јер је вјерска слобода суштина људске личности", рекао је Шијаковић.

Шијаковић је оцијенио као неистините тврдње бранилаца текста закона да је ријеч о обнови Црногорске православне цркве која је била аутокефална, а да Српска православна црква /СПЦ/ у Црној Гори није постојала до 1918. године.

Он је навео да су то "измишљотине режима који се може окарактерисати као постмодерна диктатура".

"То је стање у којем се незадовољство прошлоћу надомјештава тако што се креира прошлост неутемљена на чињеницама и зато се у Црној Гори говори о обнови Црне Горе, о обнови аутокефалне цркве и другог", рекао је Шијаковић.

Он је истакао да у Црној Гори никакве обнове традиције нема, те да је све што се тамо ради нешто што настаје први пут у историји, као што је и овај закон.

Коментаришући аргументе који су се могли чути у Влади Црне Горе да је Црногорска православна црква присаједињена СПЦ под пријетњом српске војске, Шијаковић је рекао да то апсолутно није тачно, те да је интересантно да се у Црној Гори предсједник те државе Мило Ђукановић квалификује као врхунски теолог и стручњак за канонско право, иако је био најмлађи члан Централног комитета Савеза комуниста Југославије.

"Предсједник Владе Црне Горе /Душко Марковић/који такође износи о овом проблему неке своје погледе, био је шеф црногорске Удбе, те је врло занимљиво како су ти људи одједном просвијетљени и постали су такви стручњаци за теологију, игноришући историјске чињенице", рекао је Шијаковић.

Он сматра да су дешавања у Црној Гори реакција на стање правне несигурности, јер ако се уводи закон који треба да озакони безакоње, преостаје да се народ бори за своју слободу.

"Овај закон има своје право име, а то је закон против СПЦ и намјера му је да се Црна Гора разрачунава са српском црквом, са православном вјером и да на тај начин додатно трансформише свој постмодернистички, фиктивни и конструисани идентитет", рекао је Шијаковић.