VIDEO servis
Sve vijesti

Najnovije vijesti

Politika05/05/2019

NEOPHODNA REFORMA USTAVNOG SUDA BiH S CILJEM VRAĆANjA VLADAVINE PRAVA

 

BANjALUKA, 5. MAJA /SRNA/ - Posljednja odluka Ustavnog suda BiH o Danu Republike Srpske je politički akt suprotan praksi država EU i evropskom pravu, a Ustavni sud je još jednom dokazao da je postao instrument politike, zbog čega, u očima građana Republike Srpske i BiH, nema legitimitet, ističe se 21. Izvještaju Republike Srpske upućenom Savjetu bezbjednosti UN.

 

U Petom dijelu Izvještaja navodi se da je Ustavni sud BiH 29. marta neustavnim proglasio aktuelni zakon Republike Srpske o prazniku koji Srpska obilježava kao dan njenog osnivanja, uprkos činjenici da je ovaj praznik, prema zakonu, potpuno sekularan i dobrovoljan.

"Ovo pitanje su na odlučivanje uputili delegati Vijeća naroda Republike Srpske na čelu sa SDA, stranke koja vodi bjesomučnu kampanju protiv legitimiteta Republike Srpske", navodi se u Izvještaju i ocjenjuje da ova odluka Ustavnog suda BiH naglašava urgentnu potrebu za reformom ove pravosudne institucije s ciljem vraćanja vladavine prava i povjerenja među konstitutivnim narodima BiH.

U najnovijem izvještaju se naglašava da je osnova za ovakvu odluku Ustavnog suda BiH o Danu Republike pravno neodbranjiva.

"Dan Republike Srpske, kojim se obilježava godišnjica rođenja Republike Srpske, predstavlja proslavu njenog postojanja koje je u potpunosti priznato i prihvaćeno u Ustavu BiH kao Aneksu 4. Dejtonskog sporazuma", podsjeća se u Izvještaju.

U ovom dokumentu se navodi da se u odluci tvrdi da zakon Republike Srpske o Danu Republike krši "član II /4/ Ustava BiH u vezi sa članom 1.1 i član 2.a/ i c/ Međunarodne konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije i član 1. Protokola broj 12. uz Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda".

"Član II /4/ je odredba kojom se zabranjuje diskriminacija, slična odredbama koje su sadržane u ustavima mnogih evropskih zemalja. Ustavni sud je navodi u vezi sa opštim odredbama Konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije i Protokola 12. uz Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda kojima se zabranjuje diskriminacija, a koje su generalno usvojene u Evropi", navodi se u Petom dijelu Izvještaja.

Međutim, pojašnjava se u Izvještaju, u Republici Srpskoj nije poznat nijedan primjer iz Evrope ili iz svijeta uopšte gdje je javni praznik zabranjen na osnovu ovih odredbi kojima se zabranjuje diskriminacija.

"Zemlje širom Evrope proslavljaju javne praznike kojima se obilježava dan od posebnog značaja za pripadnike vjerske ili etničke grupe, gotovo u svim slučajevima, za pripadnike najbrojnije grupe u zemlji ili dijelu zemlje. /Gotovo nijedna evropska zemlja javno ne praznuje važne islamske praznike ili druge nehrišćanske vjerske praznike uprkos brojnoj muslimanskoj manjini/", naglašava se u ovom dijelu Izvještaja.

U dokumentu se navodi i primjer da Austrija, rodna zemlja visokog predstavnika u BiH Valentina Incka, slavi deset hrišćanskih praznika kao državni praznik, uključujući i dan Svetog Stefana /9. januar/.

"Trojica stranih sudija Ustavnog suda, koji su glasali za zabranu Dana Republike, dolaze iz evropskih zemalja u kojima se nekoliko hrišćanskih praznika obilježava kao državni praznik. Ideja da su praznici kojima se obilježavaju dani od posebnog značaja za određenu vjersku ili etničku grupu diskriminatorni nema uporište u evropskom pravu", ističe se u Izvještaju.

U dokumentu se podsjeća da je u studiji Evropskog parlamenta iz 2013. godine navedeno da je nekoliko ustavnih sudova, rješavajući navodno diskriminatorski karakter propisa kojima se nedjelja i najvažniji hrišćanski praznici proglašavaju državnim praznicima odbacili ove predmete smatrajući da odluka zakonodavca kao takva nije neracionalna s obzirom na vjersku i istorijsku tradiciju društva i činjenicu da su ovi praznici, vremenom, poprimili sekularno značenje.